Z-kone-pelimoottorin käyttämä Z-koodinen pelitiedosto, jota käytettiin tekstiseikkailupelien pelaamiseen 1970-luvun lopulla ja 80-luvulla; sisältää pelin lähdekoodin; sisältää peliin viitatun grafiikan; yleisesti Z-koneen tulkin hoitama, esimerkkejä tulkeista on lueteltu ohjelmat-osiossa; samanlainen kuin .ULX tiedosto.
Z7-tiedosto käyttää ohjelmointikieliä nimeltä Zork Implementation Language (Zork oli Infocomin ensimmäinen peli). Kaikki Z-kooditiedostotunnisteet käyttävät numeerista arvoa eri Z-koneiden versioille, joita käytetään niiden suorittamiseen. Esimerkkejä ovat .Z1, .Z2, .Z3, .Z4, .Z5, .Z6ja .Z8 laajennuksia.
HUOMAUTUS: Z4- ja Z6-tiedostojen lisäksi Z7-tiedostotunnisteita käytetään harvoin.