Pelimoottori Z-kone, jota käytettiin tekstiseikkailupelien suorittamiseen 1970-luvun lopulla ja 80-luvulla, käyttämä pelitiedosto; yleisesti tällä hetkellä Z-koneen tulkin hoitama, joista useita on ylläpitäneet yhteisön jäsenet Z-koneen lopettamisen jälkeen; sisältää pelien lähdekoodin ja mahtuu 256 kt.
Z-kooditiedostot käyttävät ohjelmointikieltä nimeltä Zork Implementation Language (Zork oli Infocomin ensimmäinen peli). Tiedostotunnisteet käyttävät numeerista arvoa Z-koneen versiolle, jota käytetään niiden suorittamiseen. Esimerkkejä ovat .Z1, .Z2, .Z3, .Z4, .Z6, .Z7ja .Z8 laajennuksia.
HUOMAUTUS: Z5- ja Z8-tiedostot ovat suosituimpia versioita kahdeksasta eri Z-kooditiedostopääteestä.